גיר לרכב
אם היינו רוצים להמשיל את המונח גיר לרכב (תיבת הילוכים) לגוף האדם, סביר להניח שהיינו ממשילים אותו לחלק במכונה שמחליט איזו תנועה עלינו לעשות, לרוץ, ללכת, לשבת. עם הבדל אחד, גיר לרכב יכול לבוא במגוון צורות אוטומטי או רגיל.
כל מי שמבין ברכב יודע, שיש הבדל עצום בין גיר אוטומטי לגיר רגיל. חובבי נהיגה מושבעים, יסבירו שההבדל בין הגירים, מסמל את ההבדל בהנאה שבנהיגה. גיר רגיל, קרי ידני, הוא כזה שמכניס אותנו לתוך הנהיגה, בעוד גיר אוטומט, מאפשר לנו לנהוג בשלווה בלי לעשות הרבה, מעטים המקרים בהם אנחנו נדרשים להחליף הילוך עם גיר שכזה.
כיצד עובד גיר לרכב
גיר לרכב, קרי תיבת ההילוכים היא זו שמתאימה בין המנוע למוט ההילוכים, באמצעות שרשרות ברזלים או רצועות גומי (תלוי בסוג הגיר), היא יכולה ליצור את היחס בין המהירויות לעוצמות שמפעילים אלה את אלה וזה על זה, כאשר מהירות הסיבוב של המנוע עומד ביחס הפוך לזה של מוט ההילוכים, קרי ההילוך אליו אנחנו מכניסים את הרכב.
את מידת ההשפעה של ההילוכים השונים על הרכב, אנחנו יכולים לראות באמצעות מחוגים, כמו זה שמסקר את סיבובי המנוע פר דקה וכן מחוג המהירות. שני המחוגים מושפעים מהיחס בשינוי הגדלים של גלגלי השיניים שנמצאים בתוך תיבת ההילוכים.
סוגי תיבות הילוכים
כמו שציינו ישנם שני תיבות הילוכים קלאסיים. רגיל, קרי ידני ואוטומט. אך בתוכם אפשר למצוא מספר תיבות הילוכים.
- תיבת הילוכים ידנית, היא כזו שמופעלת על ידי הנהג באמצעות מוט ההילוכים ודוושת הקלאץ’.
- תיבת הילוכים אוטומטית , מופעלת באופן עצמאי ללא התערבות הנהג.
- תיבת הילוכים רובוטית – החלפת ההילוך היא על ידי הרכב אך פועלת כמו תיבת הילוכים ידנית
- תיבת הילוכים חצי אוטומטית – החלפת ההילוך היא על ידי הנהג, אך הפעלת הקלאץ’ היא על ידי הרכב
- תיבת הילוכים רציפה – עובדת באופן אוטומטי, כאשר היא בנויה בצורה שונה, מאחר ויש לה כמות רבה יותר של הילוכים.
אם נסתכל על הנתונים, הרי שמרבית כלי הרכב החדשים שנמכרים בישראל, הינם כלי רכב עם תיבת הילוכים אוטומטית, ובכלל בישראל (להבדיל מאירופה) נהוג יותר לנהוג בכלי רכב אוטומטיים ולא כלי רכב ידניים.
מה יותר חסכוני?
אם תיבת הילוכים אוטומטית נחשבת הרבה יותר נוחה מזו הידנית, הרי שמבחינת חסכון, יש הסבורים שתיבת הילוכים ידנית היא הרבה יותר מועילה. ההסבר הוא, שתיבת הילוכים אוטומטית צורכת הרבה יותר דלק מאשר תיבת הילוכים ידנית. בעיקר בגלל שבתיבת הילוכים כזו השימוש בלחיצה על דוושת הגז עד הסוף (קיקדאון) הוא הרבה יותר נפוץ ומדובר באקט שגורם לבזבוז דלק לחינם.
איזו תיבת הילוכים צריך לתקן יותר
בסופו של דבר, כמות התיקונים בגיר לרכב, ידנית או אוטומטית, היא פונקציה של מצב הרכב בכללותו ואופי הנהיגה. במצב סטנדרטי, היתרון כאן הוא של תיבת הילוכים אוטומטית, שכאן הבלאי שלה הוא הרבה יותר ארוך, והצורך לתקן אותה היא לעיתים רחוקות יותר מזו של תיבת הילוכים ידנית.
חייגו עכשיו: 054-5410466